Στο νεκροταφείο πλοίων στη Σαλαμίνα. |
Ποιος μπορεί να πει κάτι τέτοιο, όταν χρειάστηκαν πολύ μεγάλες προσπάθειες για την αντιμετώπιση της ρύπανσης, από ένα ναυάγιο που δεν έπρεπε να είχε συμβεί; Το μεγαλύτερο ερώτημα είναι εάν βγάλαμε τα αναγκαία συμπεράσματα για να αντιμετωπίσουμε ανάλογες ή και πολύ μεγαλύτερες προκλήσεις.
Από τον Δεκέμβριο του 2017 το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει παραδώσει καθαρές τις ακτές της Σαλαμίνας, του Πειραιά και της παραλιακής ζώνης, ενώ στις 5 Απριλίου 2018 το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) ανακοίνωσε τα συμπεράσματα από τις έρευνές του στις παραλίες, στα νερά αλλά και στον βυθό του Σαρωνικού: «Μετά τον Δεκέμβριο 2017 φαίνεται ότι σε όλη την ακτογραμμή δεν υπήρχαν πλέον σημαντικά ευρήματα σε ό,τι αφορά την παρουσία πετρελαϊκών υδρογονανθράκων.
Οι θαλάσσιοι οργανισμοί φαίνεται ότι δεν έχουν επηρεαστεί, ενώ δεν βρέθηκαν ενδείξεις βιοσυσσώρευσης ρυπογόνων ουσιών που προέρχονται από το ναυάγιο.
Στον θαλάσσιο πυθμένα δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη κατάλοιπων πετρελαιοειδών».
Ωστόσο το ΕΛΚΕΘΕ δεν αποκλείει την ύπαρξη μεμονωμένων υπολειμμάτων πετρελαιοειδών σε κάποια σημεία του πυθμένα σε βάθη μεγαλύτερα των 20-25 μέτρων και γι’ αυτό προτείνει τη συνέχιση διερεύνησης του βυθού με οπτικά μέσα (ROV).
«Πρέπει να έχουμε συνείδηση πως η κλίμακα του ατυχήματος ήταν σχετικά περιορισμένη, καθώς διέφυγαν στη θάλασσα μερικές εκατοντάδες τόνοι πετρελαίου.
Ας σκεφτούμε τι θα γινόταν ή τι θα γίνει εάν διαρρεύσουν πολύ μεγαλύτερες ποσότητες.
Η ρύπανση από το “Αγία Ζώνη ΙΙ” αποτέλεσε ένα crash test για τα αντανακλαστικά μας και δυστυχώς ο κρατικός μηχανισμός φάνηκε ανέτοιμος, ειδικά τις πρώτες κρίσιμες ώρες και μέρες»,
Οι συνέπειες του «περιβαλλοντικού εγκλήματος» (όπως εύστοχα χαρακτηρίστηκε η βύθιση του «Αγία Ζώνη ΙΙ») ήταν μεγάλες, ενώ το συνολικό κόστος της απορρύπανσης και των αποζημιώσεων δεν έχει αποτιμηθεί ακόμα, αλλά ήδη φαίνεται να υπερβαίνει τα 50 εκατομμύρια ευρώ.
Το ναυάγιο άφησε προβλήματα πίσω. Μέχρι τώρα οι αιτήσεις για αποζημίωση ξεπερνούν τις 100.
Οι ευθύνες
Οσον αφορά την απόδοση ευθυνών για το ναυάγιο, η υπόθεση παραμένει ανοικτή στην ανάκριση, αλλά προχωρεί πολύ αργά. Πέρασαν επτά μήνες από την ανέλκυση του πλοίου, για να ξεκινήσει η πραγματογνωμοσύνη στις 23 Ιουνίου, καθώς δεν είχε βρεθεί μέχρι τότε χώρος για τον καθαρισμό του σκάφους. Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επιβάλει διοικητικό πρόστιμο ύψους 1,2 εκατ. ευρώ στον ιδιοκτήτη κ. Θεόδωρο Κουντούρη, ο οποίος κατηγορήθηκε στις 18 Μαΐου για νέο επεισόδιο ρύπανσης (μικρής έκτασης) από τα πλοία «Αγία Ζώνη Ι» και «Αγία Ζώνη ΙΙΙ»!
«Μεγάλο πρόβλημα, όπως φάνηκε και στο Μάτι, είναι το έλλειμμα συντονισμού, ενημέρωσης και αξιοποίησης του επιστημονικού δυναμικού ειδικά τις κρίσιμες πρώτες ώρες».
«Κάθε μέρα στο Αιγαίο μεταφέρονται περισσότεροι από 3 εκατ. τόνοι πετρελαίου.
Ο κίνδυνος μιας μη αναστρέψιμης περιβαλλοντικής και οικονομικής καταστροφής είναι μεγάλος.
Πηγή:
0 σχολια:
Post a Comment